حوادث

جزئیاتی جدید از مرگ دردناک دست‌کم ۲۰ ایرانی در واژگونی قایق مهاجران

آفتاب‌‌نیوز :

چند روز پس از غرق شدن قایق حامل ۷۶ مهاجر در نزدیکی آب‌های ایتالیا که دست‌کم جان ۲۰مهاجر ایرانی از کردستان و شیراز را گرفت، جست‌وجو برای یافتن سرنوشت افراد ناپدیدشده ادامه دارد.

دوشنبه ۲۳خردادماه قایقی که در سواحل بدروم ترکیه پهلو گرفته بود، بعد از سوار کردن ۷۶زن و مرد و کودک راه آب‌های آزاد را در پیش گرفت تا خود را به ایتالیا برساند. سرنشینان قایق، اما نه افراد معمولی بلکه مهاجرانی بودند که قصد داشتند هرطوری شده خود را به ایتالیا برسانند تا از آنجا راهی مقاصدی شوند که قرار بوده مقصد نهایی آن‌ها باشد و در آنجا زندگی تازه‌ای در پیش بگیرند.

آغاز یک تراژدی

حوالی بعدازظهر پنجشنبه بود و قایق بعد از ۳روز و نیم پیش‌روی در دریا به آب‌های آزاد رسیده بود. سرنشینان آن که بخش زیادی از آن‌ها از استان کردستان و شهر شیراز بودند، خوشحال از اینکه به نزدیکی ایتالیا رسیده‌اند، در حال فرستادن ویدئو و پیام برای خانواده‌هایشان بودند و این در حالی بود که به‌خاطر تمام شدن ذخایر غذایی، بسیاری از آنها، مخصوصا کودکان گرسنه و تشنه بودند.

یکی از سرنشینان قایق که از این حادثه جان سالم به در برده، به خبرنگاران گفته است: تعدادی از سرنشینان قایق نزد ناخدا رفتند و درخواست خوراکی کردند. او هم قبول کرد که تیوب اضطراری را که داخل آن مقداری غذا برای زمان‌های ضروری بود، باز و غذای داخل آن را بین سرنشینان قایق تقسیم کند، اما زمانی که ضامن تیوب اضطراری را کشید، ناگهان انفجاری رخ داد که بخشی از بدنه قایق را سوراخ کرد. این شاهد عینی ادامه می‌دهد: وقتی قایق سوراخ شد، آب با شدت زیادی وارد آن شد. همه ما به وحشت افتاده بودیم و تلاش کردیم آب را خالی کنیم، اما نتوانستیم.

کمی بعد قایق واژگون شد و عده زیادی در دریا غرق شدند. با این حال حدود ۴۰نفر موفق شدیم خودمان را روی قایق واژگون شده نگه داریم و امیدوار بودیم که هرچه زودتر نجات پیدا کنیم. براساس این گزارش، سرنشینان قایق که توانسته بودند خودشان را نجات دهند، حدود ۴روز روی قایق واژگون شده بدون آب و غذا بودند.

نجات‌یافته حادثه می‌گوید: در این ۴روز خیلی‌ها به‌خاطر گرسنگی، ناامیدی و توهماتی که در آن شرایط سراغشان آمده بود، یارای مقاومت نداشتند و جانشان را از دست دادند. از بین ۷۶نفر، فقط ۱۱نفر از ما مانده بودیم که دعا می‌کردیم که تیم‌های نجات برسند تا اینکه در روز چهارم، یک کشتی تفریحی که از آن حوالی می‌گذشت، متوجه قایق ما شد و به کمک‌مان آمد. به این ترتیب ۱۱نفری که زنده مانده بودیم به کشتی و بعد به بیمارستان منتقل شدیم، اما باز یک نفر که حالش از بقیه بدتر بود، جانش را از دست داد و فقط ۱۰نفر از این حادثه جان سالم به‌در بردیم.

مسافرانی با چند ملیت

پبه‌دنبال نجات سرنشینان نجات‌یافته از این حادثه هولناک بود که خبر این حادثه، در رسانه‌های دنیا منتشر شد. تیم‌های جست‌وجو و نجات از ایتالیا راهی محل حادثه شدند و تلاش‌ها برای یافتن افراد ناپدید شده آغاز شد، اما تا روز گذشته، رسانه‌های ایتالیا گزارش کردند که جست‌وجوگران توانسته‌اند اجساد ۳۴قربانی حادثه را پیدا و به ساحل منتقل کنند و تلاش‌ها برای یافتن اجساد سایر قربانیان ادامه دارد.

به‌گفته افراد نجات‌یافته از این حادثه، سرنشینان این قایق مهاجرانی از ایران، افغانستان و عراق بودند که از ماه‌ها قبل خود را به ترکیه رسانده و قصد داشتند راهی اروپا شوند که موفق نشدند. براساس این گزارش، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا نیز روز جمعه با ابراز همدردی با خانواده قربانیان ایرانی این حادثه اعلام کرد که اقدامات لازم ازجمله هماهنگی با وزارت امور خارجه، وزارت کشور و گارد ساحلی جمهوری ایتالیا جهت کسب اطلاعات دقیق و وضعیت مهاجران را انجام داده و به‌صورت ساعتی موضوع را از طریق استانداری کالابریا پیگیری می‌کند.