علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

تولیدات مواد اولیه شیمیایی

مواد اولیه شیمیایی موادی هستند که در تولید اولیه و یا تولید کالاها، مورداستفاده قرار می‌گیرند و با نام ماده خام نیز شناخته می‌شوند. مواد اولیه ماده‌ای است که در صنعت و برای انسان، به‌عنوان ماده پایه جهت فراوری محصولات کاربرد دارد.

مواد اولیه را در مورد ماده‌ای به کار می‌برند که از زیست‌بوم استخراج شده و برای تهیه ماده اولیه دیگر یا در تولید محصولات دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد. مواد اولیه، ماده‌ای پردازش نشده یا با حداقل پردازش است که امروزه خریدوفروش آن در صنعت تولید، بسیار رونق پیدا کرده و به‌عنوان سرمایه و نیروی کار در تولید محصولات، عمل می‌کند.

شرکت‌ها و تولیدکننده‌های زیادی در ایران تولیدکننده و عرضه‌کننده این مواد هستند و با ترکیب آن‌ها با مواد دیگر و تولید ماده جدید، گام مؤثری در زمینه تولید محصولات در زمینه‌های مختلف برداشته‌اند. شرکت شیمی کانه ایرانیان یکی از این تولیدکنندگان است که در ادامه مطالب، درباره شرکت و مواد تولیدشده توسط این شرکت اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی و معدنی شیمی کانه ایرانیان

شرکت شیمی کانه ایرانیان فعالیت خود را از سال 1396 آغاز کرده و در حال تلاش برای ساخت مواد اولیه برای صنایع مختلف هستند. این شرکت با هدف ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات، یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه است که خدماتی سریع، بی‌نقص و طبق نیازهای مشتری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و هم اکنون جهت راهیابی به بازار جهانی مواد شیمیایی در حرکت است.

این شرکت در زمینه تولید موادی مانند اسید بوریک، سولفات منیزیم (نمک اسپوم)، پربورات سدیم، نمک حمام و سایر مواد اولیه و شیمیایی فعالیت می‌کند. از میان تمامی موارد تولید شده در شرکت شیمی کانه ایرانیان‌، اسید بوریک و پربورات سدیم مواردی هستند که می‌توان گفت تولید آن‌ها از افتخارات بزرگ این شرکت بوده و حتی اولین تولیدکننده اسید بوریک در ایران است.

اما از دلیل اینکه پربورات سدیم و اسید بوریک چرا اهمیت زیادی دارند و در صنعت تولید مواد اولیه مهم هستند، با معرفی آن‌ها و کاربردشان در زمینه‌های مختلفی که در ادامه برای شما معرفی کرده‌ایم، مطلع خواهید شد.

پربورات سدیم چیست؟

پربورات سدیم ( (NaBO3ماده‌ای است که ظاهری سفیدرنگ دارد و بی‌بو بوده و قابلیت حل‌شدن در آب را دارد. این ماده پس از اینکه با آب حل شد، یک محلول قلیایی با خاصیت اکسیداتیو تولید می‌کند.

پربورات سدیم که نوعی اکسیژن فعال است، برای روشن‌شدن، تمیز و سفیدکردن از آن استفاده می‌کنند و زمانی که این ماده در آب حل می‌شود، هیدروژن پراکسید تولید کرده که برای ازبین‌بردن میکروب‌ها کاربرد دارد؛ بنابراین عمده مصرف این ماده در شوینده‌ها است.

کاربرد پربورات سدیم

این ماده شیمیایی بر اساس خاصیت‌هایی که دارد و با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت‌های مختلفی کاربرد دارد. کاربردهای پربورات سدیم عبارت‌اند از:

کاربرد پربورات سدیم در شوینده‌ها

ازآنجایی‌که محلول این ماده برخلاف محلول‌هایی که بر پایه هیپوکلریک سدیم و محلول‌هایی که بر پایه کلر هستند، حالت تهاجمی کم‌تری دارد، به رنگ و جنس پارچه آسیب کم‌تری می‌رساند و درعین‌حال آن را تمیز و ضدعفونی می‌کند؛ بنابراین استفاده از این ماده در شوینده‌ها افزایش پیدا کرده و چون دوام و تمیزی پارچه‌ها و لباس برای افراد حائز اهمیت است، این محصول نیز در بین تولیدکنندگان شوینده‌ها طرف‌داران بیش‌تری دارد.

کاربرد پربورات سدیم در سفیدکننده دندان و زیبایی آن

در سال‌های اخیر توجه به زیبایی ظاهری و سفیدی و تمیزی دندان در میان مردم رواج زیادی یافته و به دنبال روش‌هایی برای سفیدکردن آن هستند. پربورات سدیم با استفاده در محصولات سفیدکننده دندان و مواد بلیچینگ، با PH قلیایی تغییرات عظیمی در عرصه تولید محصولات سفیدکننده و زیبایی دندان ایجاد کرده است.

کاربرد پربورات سدیم در مواد ضدعفونی‌کننده

خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و گندزدایی این ماده و ماندگاری بالا و سمیت کم آن از مشخصات بارز این ماده است. از طرفی در ترکیب این ماده با آب، هیدروژن پراکسید تولید می‌‌شود که خاصیت ازبین‌بردن میکروب‌ها و ضدعفونی‌کنندگی دارد. برای همین یکی از مواد مهم و اصلی در تولید محصولات ضدعفونی‌کننده است.

کاربرد پربورات سدیم در پزشکی

از این ماده در تولید برخی داروها با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی استفاده می‌شود. همچنین در تولید قطره‌های چشمی و اشک مصنوعی کاربرد زیادی دارد و در تولید برخی محصولات آرایشی برای حفاظت از پوست در برابر آلودگی‌ها نیز از پربورات سدیم استفاده می‌کنند.

موارد ایمنی، عوارض و خطرات استفاده از پربورات سدیم

با اینکه سدیم پربورات خاصیت سمی کمی دارد؛ اما در هنگام استفاده از آن باید ایمنی در کار را رعایت کرد. زیرا این ماده قابل اشتعال بوده و در صورت سهل‌انگاری و رعایت‌نکردن موارد ایمنی موجب آتش‌سوزی می‌شود.

در هنگام استفاده از این ماده حتماً باید از ماسک‌ استفاده کرد و محیط کار دارای سیستم‌های تهویه مناسب باشد. در غیر این صورت موجب آسیب به دستگاه تنفسی شما خواهد شد.

اسید بوریک چیست؟

اسید بوریک با نام علمی H3BO3  یا B(OH)3 ماده‌ای است که ویلهلم همبرگ برای اولین‌بار آن را از واکنش بوراکس با اسیدهای معدنی تهیه کرد و کاربرد اصلی آن به‌عنوان ضدعفونی‌کننده است. این ماده ظاهری شبیه به کریستال‌های سفید یا پودر بی‌رنگ دارد، بدون بو بوده و مزه تلخی دارد و همچنین در آب حل به‌راحتی حل می‌شود.

اسید بوریک یک ماده کم‌خطر و غیرسمی بوده و به دلیل خاصیت گندزدایی و دافع حشراتی که دارد، در صنایع مختلف استفاده از آن بسیار زیاد شده و درنتیجه تقاضا برای خرید در بازار نیز افزایش‌یافته است. به همین دلیل متخصصان شرکت تولیدکننده مواد اولیه شیمی کانه ایرانیان برای اولین‌بار در ایران، با تولید این ماده، گامی مؤثر در زمینه تولیدات مواد اولیه در کشور برداشته و صنایع مختلف کمک زیادی کردند.

کاربردهای اسید بوریک

اسید بوریک مانند بسیاری از مواد اولیه دیگر، در صنعت‌های مختلف و زیادی مورداستفاده قرار گرفته که برای آشنایی با صنایع و کاربردهای اسید بوریک چند مورد از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

کاربرد اسید بوریک در پزشکی

به دلیل خاصیت آنتی‌باکتریال و آنتی قارچ این ماده در تولید کپسول، پماد، شیاف و قطره‌های چشمی به‌منظور ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود و مهم‌ترین کاربرد آن برطرف‌کردن عفونت از محل زخم و آسیب‌دیده است. در تولید محصولات پوستی و آرایشی برای درمان آسیب‌های ناشی از آلودگی و جلوگیری از آن استفاده می‌شود و همچنین اخیراً دانشمندان به خاصیت ضدسرطانی این ماده پی بردند.

کاربرد اسید بوریک در ساخت پارچه فایبرگلاس

استفاده از بوریک اسید برای تهیه فایبرگلاس تک‌رشته‌ای که با نام پارچه فایبرگلاس شناخته شده‌اند، عمده‌ترین کاربرد آن است که خود پارچه فایبرگلاس را برای تقویت پلاستیک مورداستفاده در صنایع مختلف استفاده می‌کنند.

کاربرد اسید بوریک در صنعت شیشه‌سازی، کاشی و سرامیک‌سازی

ازآنجایی‌که این ماده مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و موجب کاهش انبساط حرارتی می‌شود، در این صنایع باعث استحکام بیش‌تر و مقاومت ظروف شیشه‌ای و براقی بیش‌تر کاشی و سرامیک‌ها می‌شود.

کاربرد اسید بوریک در چوب‌سازی

همان‌طور که مطلع هستید چوب‌ها توسط حشرات موذی و موریانه و سوسک‌ها در خطر بوده و موجب خوردگی و کاهش کیفیت آن می‌شوند. خاصیت گندزدایی و دفع‌کنندگی حشرات اسید بوریک این حشرات را از چوب دور کرده و در صورت وجود آن‌ها باعث از بین رفتنشان می‌شود.

کاربرد اسید بوریک در کشاورزی

با استفاده از اسید بوریک در کشاورزی، موجب دور شدن قارچ‌ها و مقاومت گیاهان در برابر سرما و بیماری‌های مختلف می‌شوید؛ از طرفی بور موجود در این ماده خاک و گیاه را تقویت کرده و به رشد بذر و میوه و گل‌دهی گیاهانتان کمک زیادی می‌کند.

کاربرد اسید بوریک در نیروگاه اتمی

اسید بوریک در نیروگاه‌های اتمی به‌عنوان سم نوترون استفاده شده و بور موجود در این ماده در هنگام ترکیب با برخی نوترون‌های حرارتی موجود در نیروگاه، احتمال شکاف هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

چرم‌سازی، مواد شیمیایی، تنظیم PH، روغن‌کاری،‌حشره‌کش و نگهدارنده‌ها از دیگر مواردی هستند که در آن‌ها از اسید بوریک استفاده می‌شود.

موارد ایمنی، عوارض و خطرات استفاده از اسید بوریک

درست است که این ماده یک ماده کم‌خطر است، اما استفاده بی‌رویه و نادرست از آن می‌تواند خطرات و عوارضی در پی داشته باشد. پس بهتر است در هنگام استفاده از آن، از دستکش و ماسک استفاده کنید. همچنین در هر موردی که قرار است از آن استفاده کنید، مقدار مناسبی از آن را استفاده کنید و توجه کنید که این ماده باید به‌دور از دسترس کودکان نگهداری شود. عوارضی که ممکن است در استفاده بی‌رویه و نادرست این محصول دیده شود عبارت‌اند از:

استفراغ آبی یا سبزرنگ به همراه اسهال، بثورات پوستی قرمز روشن و تاول، کما، تشنج، خواب‌آلودگی، تب، فشارخون پایین، بی‌حالی، انقباض عضلات صورت، دست‌ها و پاها

درنهایت برای استفاده در صنایع مختلف و نحوه استفاده درست و اصولی برای جلوگیری از آسیب جانی و مالی، برای خرید و استفاده از مواد اولیه نام‌برده شده، می‌توانید از مشاورین باتجربه و متخصص ما مشاوره بگیرید.