فرهنگ و هنر

تصویری از مشابهت‌ها و تفاوت‌های ایران و افغانستان

کتاب «چای سبز کنار پل سرخ» شامل یادداشت هایی از سفر به افغانستان است.

به گزارش سرگرمی برای همه، این کتاب یادداشت های کوتاه سفر سه نفر از اعضای انجمن دیار است که در راستای بهبود زندگی مهاجران در ایران فعالیت می کند و در 260 صفحه و با قیمت 75 هزار درام توسط نویسندگان منتشر شده است. انتشارات “میراث”.

در مقدمه این کتاب می خوانیم: مطالعه سید پیمان حقیقت طلب، محسن شهرابی فراهانی و حسین شیراز در مورد جغرافیا، فرهنگ ها و خرده فرهنگ های موجود در اقتصاد کنونی افغانستان از دیدگاه آنها در این سفر شخصی. این سفر از مشهد شروع می شود و به هرات و کابل می رسد. نویسندگان که پست های خود را در قالب یک نفر گذاشته اند، بدون توجه به تعاملات سیاسی و فرهنگی مردم عادی این کشور، قصد دارند به سوالات شخصی آنها پاسخ دهند. در واقع سعی دارند تصویری سانسور شده از شباهت ها و تفاوت های ایران و افغانستان نشان دهند.

اعضای گروه دیاران که رسالتشان تغییر نگرش نسبت به مهاجران در جامعه ایرانی، آسیب شناسی قوانین مهاجرت در ایران است، در مورد آداب و رسوم، پوشاک، غذا، زنان و تاریخ ایرانیان مقیم افغانستان مطالبی نوشتند. بازگشت مهاجران به افغانستان

در بخشی از این کتاب می خوانیم: طرفین صحبت ما از همان ابتدا گاهی به یک نکته طلایی اشاره می کردند. شما که روی این موضوع کار می کنید از چه زمانی به افغانستان رفته اید؟ شما در ایران روی مهاجران کار می کنید، 95 درصد آنها افغان هستند. آیا خودتان تا به حال آن کشور را دیده اید؟ آیا می دانید تفاوت مهاجران افغان با “مردم افغان” در داخل ایران چیست؟

قسمتی دیگر می گوید: آرامگاه خواجه عبدالله در انتهای صحن بزرگی در زیر زیارتگاهی سبز و بزرگ در کنار درختی کهنسال قرار دارد. این حیاط نیز به دستور شاهرخ میرزا و گوهرشاد بیگم احداث شد. کاشی‌های دوران تیموری، شکسته، بسته و پرتاب نشده، قصد توهین به حیاط داخلی را ندارند. بر مزار پیرهرات زیارتگاه سبز رنگ بزرگی مانند کل خانه سبز است که میله های آن به آن چسبیده است.

این کتاب اگرچه از 54 فصل نوشته شده است، اما مخاطبان خود را به قلب سفر ارزان به ساختمان ها، خیابان ها و رستوران های کشور می برد، اما به عنوان یک دایره المعارف فهرستی از کتاب های مربوط به افغانستان را نیز در اختیار خوانندگان خود قرار می دهد. ادامه مطلب تاریخ افغانستان را دقیق تر توضیح دهید.

به گفته ناشر، بخشی از درآمد حاصل از فروش این کتاب صرف تحصیل کودکان مهاجر در ایران می شود.

انتهای پیام: