فرهنگ و هنر

ارز ریخت، سفر هوایی ارزان نشد!

رئیس اتحادیه خدمات سفر هوایی و گردشگری گفت. وی افزود: علی رغم افت نرخ ارز و تأثیر آن در برخی بازارها از جمله خودرو ، قیمت بلیط هواپیما تغییری نکرده و کاهش نیافته است.

حرمت الله رافین درباره تأثیر سقوط نرخ ارز بر قیمت بلیط هواپیما به سرگرمی برای همه گفت ، موضوعی که در ماه های اخیر مورد بحث و مجادله قرار گرفته است. “این در تمام دوره های قبلی اتفاق افتاده است. با افزایش نرخ ارز ، قیمت بلیط هواپیما افزایش می یابد. اما وقتی نرخ ارز پایین آمد ، بلیط هواپیما تغییری نکرد ، قیمت ها ثابت ماند. اکنون وضعیت همین است. طی چند روز گذشته ارز کاهش یافته است اما تاثیری بر نرخ بلیط هواپیما نداشته است.

وی افزود: شرکت های هواپیمایی داخلی ادعا می کنند که 60 درصد هزینه های آنها به ارز خارجی است. از طرف دیگر ، یکی از توجیهات افزایش قیمت ها نرخ ارز بود. اگر چنین است ، چرا قیمت بلیط هواپیما با کاهش ارز تغییر نمی کند؟ با این حال ، ما شواهدی در دست داریم که حدود 20٪ هزینه های این شرکت ها به ارز خارجی است که مربوط به تأمین قطعات نیز می باشد. البته این شرکت ها هزینه های دیگری نیز دارند اما هزینه های اصلی این شرکت ها است که مردم نباید آنها را تأمین کنند. این باعث فشار به مردم می شود.

رافی که پس از جلسه کمیسیون عمران مجلس در 9 نوامبر مصاحبه کرد ، در مورد افزایش بلیط هواپیما ، گفت: شرکت های هواپیمایی ملی ، از نمایندگان مجلس گرفته تا وزیر گردشگری ، هیچ تغییری نکرده اند ، اگرچه توسط شرکت های هواپیمایی رد شده اند ، اما هنوز با همان نرخ های بالا فروخته می شوند. در جلسه اخیر کمیسیون عمران ، مشخص شد که این افزایش نرخ نقض قانون است ، انجمن هواپیمایی نباید قیمت تعیین کند و تعیین مالیات قیمت خلاف قانون است. بارها تأکید شده است که قیمت ها باید قبل از ماه نوامبر برگردند ، اما تغییری نمی بینیم.

وی که یکی از مخالفان افزایش قیمت بلیط هواپیما است ، فکر می کند این وسیله سفر هوایی را فراتر از توان مردمش لوکس می کند ، گفت: شرکت های هواپیمایی به طور غیرقانونی قیمت کف مسیرهای داخلی را تعیین کرده اند ، در حالی که قیمت باید براساس عرضه و تقاضا باشد. رئیس شرکت هواپیمایی همچنین تایید کرد که وضع مالیات بر قیمت غیرقانونی است. بنابراین ، تصمیم بر این شد که شرکت های هواپیمایی هفته آینده هزینه های اندک خود را ارائه دهند ، بنابراین پس از بررسی قیمت های جدید تعیین می شود.

افزایش نرخ بلیط هواپیما ، در حالی که پروازهای داخلی در طول کرونا 48٪ کاهش یافت ، اعتراض وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی را در پی داشت. شرکت های هواپیمایی اعلام کردند اگر در صورت شیوع ویروس کرونا ، با در نظر گرفتن نوسانات ارز ، ملزم به رعایت پروتکل پرواز 60 درصدی شوند ، نرخ بلیط هواپیما را افزایش می دهند. پس از آن ، شرکت های خدمات مسافرتی گزارش دادند که نه تنها قیمت بلیط هواپیما 100 تا 300 درصد افزایش یافته است ، بلکه شرکت های هواپیمایی بلیط ارزان قیمت را حذف کرده اند تا مالیات قیمت را پوشش دهند. از سوی دیگر ، آژانس های هواپیمایی از طرف شرکت های هواپیمایی تهدید شدند که اگر قیمت های جدید را اعمال نکنند ، سیستم فروش خود را از دست می دهند. به همین دلیل ، علی اصغر مونسان ، وزیر میراث فرهنگی ، جهانگردی و صنعت شیث ، در نامه ای به تاریخ اول نوامبر ، از وزیر راه و شهرسازی خواسته است تا از روند اشتباه و نادرست خطوط هوایی جلوگیری کند. محمد اسلام ، وزیر راه و شهرسازی نیز از معاون حمل و نقل وزارت خواسته است تا در تاریخ 28 نوامبر شخصاً به موضوع نرخ پروازهای داخلی رسیدگی کرده و هرگونه تخلف در تصمیمات اتخاذ شده را برطرف کند.

ده روز بعد ، مجتبی یوسف ، عضو کمیته مدنی مجلس شورای اسلامی ، پس از جلسه ای با حضور رئیس ، دبیر ، معاون رئیس مصرف کنندگان ، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و روسای شرکت های هواپیمایی گفت. خیر ، سازمان هواپیمایی کشوری موظف شد قبل از ماه نوامبر با صدور حکمی قیمت ها را پس دهد. تورج دهقان ، رئیس سازمان هواپیمایی ، بعداً گفت: “انشالله قیمت فعلی بلیط هواپیما کاهش می یابد.” تصمیم بر این شد که سازمان هواپیمایی جلسه ای برای تجزیه و تحلیل هزینه های شرکت های هواپیمایی برگزار کند و پس از آن شورای عالی هواپیمایی لیست قیمت جدید را رسماً اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام: