آیا مصرف داروهایی مانند اکسیژن و ویتامین‌ها به پیشگیری از ریزش مو در سن کم کمک می‌کنند؟

آیا مکمل های حاوی ویتامین های موثر بر رشد مو بی خطر هستند؟

خرید پکیج ریزش مو: مسئله این است که مکمل ها و ویتامین های عرضه شده در بازار توسط FDA یا سازمان بهداشت تنظیم نمی شوند، به این معنی که تولیدکنندگان دارویی می توانند هر ترکیبی از مواد را که می خواهند به فرمول های خود اضافه کنند. البته این بدان معنا نیست که همه آنها به طور خودکار ترسناک و ناامن هستند، اما از آنجا که آنها توسط شرکت های خصوصی تولید می شوند، بهتر است برای اقدام به مصرف آنها در ابتدا تحقیقاتی در خصوص تمام عناصر موجود انجام دهید. بسیاری از مطالعاتی که در حمایت از مکمل های مو پیدا می کنید، در واقع توسط خود برندها تأمین مالی شده اند؛ بهترین کار این است که با پزشک خود صحبت کنید و سپس برخی از محصولات را امتحان کنید.

برای ریزش مو چه قرصی بخوریم | بهترین قرص ضد ریزش مو برای زنان | بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

 ویتامین های موثر بر رشد و تقویت مو کدامند ؟

درمان قطعی پسوریازیس: یک رژیم غذایی سالم که حاوی 13 ویتامین ضروری برای بدن باشد، می تواند در حفظ سلامت مو موثر باشد. بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی که می توانند به حفظ سلامت مو و رشد مو کمک کنند، در رژیم غذایی وجود دارند، همچنین می توانید با استفاده از و رساندن ویتامین به آنها استفاده کنید. ویتامین های اصلی و ضروری برای رشد و تقویت موها شامل ویتامین  A، C، D، E و K و همچنین B کمپلکس هستند. با این حال هیچ مدرکی برای اثبات اینکه ویتامین های خاصی بر رشد مو موثرند وجود ندارد.

همانطور که گفته شد کمبود ویتامین های خاص می تواند منجر به ریزش مو شود، بنابراین مصرف ویتامین های موثر در رشد مو به اندازه مورد نیاز ضروری می باشد تا احتمال ریزش مو کاهش یابد. ویتامین های موثر بر رشد و تقویت مو شامل موارد زیر می شوند:

 ویتامین دی D

پکیج vip درمان زود انزالی: مطالعه ای در سال 2019 انجام شد که نشان داد در موارد متعددی، بین کمبود ویتامین D و آلوپسی آره آتا ارتباط مستقیمی وجود دارد، این شرایط می تواند منجر به ریزش شدید مو شود. در بررسی های انجام شده در این تحقیق افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا کمبود ویتامین D موجود در خون خود داشتند. در مطالعه دیگری در سال 2016 بر اساس داده های 55929 زن در ایالات متحده، محققان ارتباطی بین مصرف ویتامین D و ریزش مو پیدا نکردند؛ همچنین برای اثبات اینکه ویتامین D می تواند منجر به رشد مجدد مو شود شواهد کمی وجود دارد. بنابراین برای تأیید فواید ویتامین D برای رشد مو تحقیقات بیشتری لازم است. اگرچه ویتامین D ممکن است ارتباط مستقیمی با رشد مو نداشته باشد، اما مصرف آن از عوارض سطح پایین ویتامین D جلوگیری می کند.

اداره مکمل های تغذیه ای توصیه می کند که بزرگسالان روزانه 600 واحد بین المللی یا 15 میکروگرم ویتامین D دریافت کنند. بدن انسان ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه خورشید تولید می کند، با این حال بسیاری از مردم دارای کمبود ویتامین D هستند؛ آمارها نشان می دهد که بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان کمبود ویتامین D دارند. زمانی که مکمل رشد موی شما حاوی ویتامین D باشد، توسط سلول های اپیدرم متابولیزه می شود که کراتین ایجاد می کنند.

مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

Top of Form

Bottom of Form

راه های طبیعی دریافت ویتامین D بیشتر شامل مصرف موارد زیر است:

  • ماهی های چرب، مانند ماهی قزل آلا یا شمشیر ماهی
  • قارچ
  • غلات
  • آب پرتقال
  • شیر کم چرب
  • آفتاب گرفتن

 ویتامین ب B

ویتامین های ب کمپلکس موجب افزایش احساس سرخوشی، تنظیم عملکرد متابولیسم و ​​سلامت سیستم عصبی مرکزی می شوند. برخی از متخصصان تغذیه ادعا می کنند که ویتامین های B معروف مانند B-12 می توانند باعث تقویت و حالت دادن مو شوند؛ با این حال ارتباطی بین این ویتامین ها و ریزش مو ثابت نشده است. ویتامین های B کمپلکس عبارتند از:

✔ B-1 یا تیامین

✔ B-2 یا ریبوفلاوین

✔ B-3 یا نیاسین

✔ B-5 یا اسید پانتوتنیک

✔ B-6 یا پیریدوکسین

✔ B-7 یا بیوتین

✔ B-9 یا فولات

✔ B-12 یا کوبالامین

بهترین منبع تامین ویتامین های موثر بر رشد موها از طریق رژیم غذایی می باشد، برخی از منابع غذایی حاوی ویتامین B شامل:

  • غلات
  • سبزیجاتی مانند گل کلم، هویج و سبزیجات با برگ تیره
  • گوشت، مانند جگر گاو و مرغ
  • تخم مرغ
  • دانه های سویا
  • آجیل
  • آووکادو

از آنجایی که مصرف ویتامین های گروه ب تاثیر قابل توجهی بر موها دارند، به همین دلیل توصیه می شود این مواد غذایی را در خود قرار دهید. کمبود بیوتین می تواند منجر به ریزش مو شود، در یک بررسی در سال 2019، محققان 18 مطالعه بر روی افراد دارای کمبود بیوتین و ریزش مو انجام دادند. در هشت مورد از این مطالعات مصرف مکمل های بیوتین باعث کاهش ریزش مو شد؛ با این وجود اثر ویتامین های B در رشد مو هنوز نامشخص است و به تحقیقات بیشتر نیاز دارد. سایر ویتامین های گروه B به ایجاد گلبول های قرمز خون کمک می کنند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو حمل می کنند، این فرآیندها برای رشد مو مهم هستند.

 ویتامین ای E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده و به مسدود کردن رادیکال های آزاد در سطح فولیکول مو کمک کرده و به طور بالقوه فولیکول های سالم در طولانی مدت را حفظ می کند. البته به دلیل ویژگی رقیق کنندگی خون که این ویتامین به همراه دارد، توصیه می شود تا چند روز بعد از انجام عمل جراحی، و … از خودن مکمل های خاوی ویتامین ای خودداری کنید. در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل های ویتامین E به مدت 8 ماه، 34.5 درصد افزایش رشد مو را تجربه کردند، در همین حال گروه دارونما تنها 0.1٪ افزایش رشد را مشاهده کردند