آماری از مناظره‌های تلویزیون/ افزایش 6 درصدی مخاطب مناظره‌ها

تلویزیون

بیش از ۳۵ میلیون نفر، بیننده دو مناظره تلویزیونی مرحله دوم انتخابات بوده‌اند و این رقم در مقایسه با دوره سیزدهم در سال ۱۴۰۰، ۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن شاکری‌نژاد رییس مرکز تحقیقات صدا و سیما این خبر را در سرگرمی برای همه و بر اساس نظرسنجی‌هایی که دو روز پس از کشیده شدن انتخابات به دور دوم (روز یکشنبه) انجام شده، اعلام کرده است.

گزارش‌های نظرسنجی دوره قبل مرکز تحقیقات در سال 1400 نشان می‌دهد که مخاطبان مناظرات آن دوره، 50/5 بود که حاکی از افزایش 6 درصدی مخاطب مناظره‌ها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری­ است.

همچنین درباره علت شرکت نکردن در انتخابات، براساس داده‌هایی که رییس مرکز تحقیقات صداوسیما به آن اشاره کرده است، بعد از دور اول مهمترین دلیل مردم برای مشارکت نکردن، مسایل معیشتی و اقتصادی است. او گفته است: «دشمنان تلاش می‌کنند اعلام کنند که این مشارکت نکردن به معنای ضدیت با نظام است، که این‌گونه نیست و نظرسنجی ما هم اینگونه نشان می‌دهد و درصد خیلی کمی در حد 4 یا 5 درصد دلیل مشارکت نکردن را مخالفت با نظام می‌گویند اما درصد بیشتری که رای ندادن علت مشارکت نکردن را حل نشدن مسایل اقتصادی اعلام می‌کنند.»

گفته شده نتایج این نظرسنجی‌ها بعد از انتخابات حالت محرمانگی ندارد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آرشیو مرکز تحقیقات صداوسیما برای پژوهش‌های که انجام می‌دهند به این نتایج دسترسی پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، پیشتر مدیرعامل تلوبیون با اعلام آماری از مخاطبان شبکه‌های تلوبیونی نامزدها گفته بود که آمار مخاطبان مناظره چهار برابر مسابقه فوتبال یورو بوده و مناظره پایانی نامزدهای انتخاباتی هم پربازدیدترین مناظره‌ بوده است.