کسب و کار ایرانیان

طرز تهیه مرغ ترش خوشمزه و خوش طعم

مرغ ترش یکی از خوشمزه ترین و شناخته شده ترین غذاهای گیلانی است که با روش ها و مواد مختلف طبخ می شود. این غذای لذیذ در شهرهای مختلف کشور با مواد اولیه و دستور پخت متفاوتی تهیه می شود که البته بهترین نوع این غذا در مناطق شمالی تهیه می شود. در مناطق شمالی برای تهیه مرغ ترش از سبزیجات معطر محلی استفاده می شود که این غذا را بسیار خوشمزه می کند. با کارمادیو همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ران و سینه مرغ ۵ تکه
گردو ۳۰۰ گرم
سبزی معطر ۲۰۰ گرم
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
روغن و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه مرغ ترش

اول

ابتدا روی تکه های مرغ کمی نمک و فلفل سیاه و زردچوبه می ریزیم و با دست مخلوط می کنیم تا ادویه ها به تمام قسمت های گوشت مرغ برسد. بعد تکه های مرغ را با کمی روغن در قابلمه مناسبی تفت می دهیم.

دوم

وقتی تکه های مرغ خوب سرخ شد و طلایی شد، آن ها را از قابلمه خارج کرده و کنار بگذارید. بعد پیاز را نگینی خرد کرده و در همان قابلمه تفت می دهیم تا قهوه ای طلایی و کمرنگ شود.

سوم

در مرحله بعد سیر خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و تفت دهید تا سیر معطر شود سپس مقداری نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید.

طرز تهیه مرغ ترش خوشمزه و خوش طعم
طرز تهیه مرغ ترش خوشمزه و خوش طعم

چهارم

در اینجا سبزی های معطر را به قطعات کوچک خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا سبزیجات کمی پخته شوند. سپس گردوی آسیاب شده را به همراه انار کوبیده اضافه کرده و یکی دو دقیقه دیگر تفت دهید.

پنجم

در این مرحله 5 پیمانه آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب بجوشد سپس حرارت را کم می کنیم تا حدود 30 دقیقه مواد بجوشد و دانه ها روغن خود را آزاد کنند. بعد از این مدت تکه های مرغ را به تابه اضافه می کنیم.

ششم

حالا باید حرارت را کم کنیم و اجازه دهیم خورش چربی از دست بدهد و ریزش کند. این خورش نیز مانند خورش فسنجان با آب کمی سرو می شود و هنگام سرو باید روغن اضافه شود. در آخر خورش را با برنج یا کته سرو کنید.

نکاتی برای تهیه مرغ ترش

سبزیجات برای مرغ

در شمال استان از سبزیجاتی مانند چوچاق، خلوص برای تهیه مرغ ترش استفاده می شود، اما این سبزی ها در همه شهرها موجود نیست. می توانید ریحان، گشنیز، جعفری، نعناع و حبه های سیر تازه را جایگزین گیاهان خانگی خود کنید.