خوزستان گرمتر می شود/ هوای دو شهر در وضعیت “نارنجی”

خوزستان

آفتاب‌‌نیوز :

محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: در بررسی نقشه‌های پیش‌یابی از فردا تا آخر هفته به تدریج روند تقویت توده هوای گرم روی استان خوزستان مشاهده می‌شود و انتظار داریم از اواسط تا اواخر هفته دوباره وقوع دما‌های ۴۹ درجه و بالاتر در مناطق غربی، جنوبی، مرکزی و بخش‌هایی از شمال استان رخ دهد. در این ایام وزش باد‌ها در مناطق جنوبی، غربی و بعضا مرکزی در برخی ساعات به صورت متوسط همراه با غبار محلی خواهد بود.

سبزه‌زاری ادامه داد: در این هفته به علت جنوبی شدن جریانات جوی، افزایش رطوبت و وقوع شرجی صبحگاهی و شامگاهی در نوار ساحلی و مناطق جنوب شرق استان خوزستان پیش‌بینی می‌شود. تا روز دوشنبه این هفته نیز در برخی ساعات شمال خلیج فارس مواج خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته شوش با ۴۹.۷ و ایذه با ۲۲.۳ درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط استان خوزستان گزارش شده‌اند. در این مدت تغییرات دمای اهواز بین ۴۸.۷ و ۳۰.۷ درجه سانتیگراد در نوسان بوده است.

هوای دو شهر خوزستان در وضعیت “نارنجی”

همچنین بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز (۷ مردادماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در سوسنگرد ۱۲۹، ایستگاه پادادشهر اهواز ۱۱۱ و ایستگاه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز ۱۰۵ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین وضعیت هوای این شهر‌ها “ناسالم برای گروه‌های حساس” و نارنجی بوده است.

طبق شاخص ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون هوای اندیمشک، دزفول، شادگان و ماهشهر در شرایط “قابل قبول” بوده و هوای هیچکدام از شهر‌های خوزستان در شرایط “پاک” نبوده است.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.