بازسازی و تعمیرات سکوی حفاری سحر 1 در شرکت ایزوایکو بندرعباس آغاز شد

ایزوایکو | بندرعباس

صبح ساحل نوشت: پیش از نشست ضربی به همراه سلمان زاده از روند بازسازی این سکوی حفاری بازدید کردند، این سکوی حفاری بعد از 13 سال فعالیت، هم اکنون برای تعمیرات به شرکت ایزوایکو داده شده بود. همچنین در این نشست به توانمندی سازندگان، تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی در صنایع دریا محور تاکید شد.

بومی سازیِ بازسازی و تغییرات اساسی دکل در کشور

«سلمان ضربی» مدیرکل ایزوایکو عنوان کرد: «دکل سحریک، 13 سال به طور مداوم بر روی چاه های گازی و نفتی ما فعالیت کرد و از آنجایی که این سازه ها استراتژیک و موردنیاز هستند، به طور اصولی باید هر دو سال و نیم یک بار برای تعمیرات اساسی از چرخه عملیات خارج شوند، اما ترافیک کاری و نیاز عملیاتی به این دکل ها آن قدر زیاد است که فرصت خارج کردن دکل از سرویس برای تعمیرات اساسی مقدور نبود. لازم به ذکر است که یکی از مهم ترین مشکلات وزارت نفت کمبود دکل است و کشور با کمبود 20 فروند دکل مناسب برای حفاری و کارهای عملیاتی مواجه است. در سال های گذشته با تفاهماتی که با حفاری شمال داشتیم موجب شد نگاه ویژه ای به ساخت دکل های جدید داشته باشیم.

از آنجایی که راهی برای تامین این دکل های از خارج کشور را نداشتیم، به ظرفیت های داخلی تکیه کردیم. ما تجربه های ساخت دکل در دریای خزر را داشتیم و این نقطه ی امیدی بود که این پروژه عملیاتی شود. پیشتر دکل های استراتژیک در خارج از کشور موردبازسازی و تغییرات قرار می گرفت؛ اما همکاری بین حفاری شمال و ایزویکو موجب شد این صنعت بومی سازی شود؛ حفظ و نگهداری سرمایه ملی یک ضرورت است و با بومی سازی این روند مانع از خروج ارز از کشور شدیم. هزینه ی ساخت این دکل ها به طور میانگین هشت تا ده میلیارد دلار برآورد می شود که برای تامین آن به سرمایه گذار احتیاج داریم.

کارفرمایانی که به هر دلیل به این دکل ها نیاز دارند به این نکته توجه داشته باشند که این زیرساخت در کشور وجود دارد و اعلام می کنیم که آمادگی پذیرش سفارشات هستیم».

تکیه بر دانش داخلی محرک اقتصاد دریایی

مدیرکل ایزوایکو گفت: «با توجه به سیاست های دریا محوری و تاکیدهای رهبر انقلاب بر اقتصاد دریا محور، سعی کردیم گامی به جلو برداریم و با تکیه بر دانش داخلی توانستیم پیشرفت خوبی داشته باشیم ما به این مرحله رسیدیم که خدماتمان را پیش فروش می کنیم.

در گذشته به دلیل اینکه شناورهای منطقه برای تعمیر به کشورهای جنوبی خلیج فارس مراجعه می کردند پیدا کردن کشتی برای تعمیرات در ایزویکو سخت شده اما امروز با تکیه بر دانش داخلی توانسته ایم در منطقه پررنگ ظاهر شویم. در سایه فعالیت های که در بخش تعمیرات داشتیم جا دارد از کارفرمایانی که نیم نگاهی به خارج از کشور دارند بگوییم حفاری شمال را الگو واقع داده و بدانند که اعتماد به صنعت داخلی جواب خواهد داد، باید بتوانیم در کنار هم صنعت داخلی را تقویت کنیم.

در حال حاضر برای کارفرمایانی که علاقه مند هستند اشتغال کشور رشد کند و مانع از خروج ارز از کشور شوند، بستری فراهم شده است؛ ما ظرفیت خوب تعمیراتی راداریم و می توانیم این ظرفیت ها را تا 40 برابر افزایش دهیم، تلاش خواهیم کرد از تمام ظرفیت ها به طور کامل استفاده شود و ایزویکو بتواند به تعهدات خود عمل کند. تلاش می کنیم در سال 1404 ایزوایکو به یک مجتمع سرآمد و الگو در تعمیرات کشتی در منطقه برسد».

ایزویکو پیشرو در فعالیت های فراساحلی

وی در انتها افزود: « در بخش ساخت هم پروژه های نوسازی خوبی را شروع کرده ایم. در آخرین بازدیدی که توسط وزیر صمت صورت گرفت نوسازی و ساخت شناورها نیز در دستورکار قرار گرفت که به زودی مراحل ساخت آن ها شروع خواهد شد، این فعالیت ها در کنار فعالیت های فراساحلی و پروژه های نفتی و گازی است که در ایزوکو در حال اجرا است. ایزویکو 341 فروند کشتی ساخته و تحویل شده، اجرای 17 پروژه در واحدهای بزرگ نفت و گاز و عملیات تعمیر و تحویل 11 سکو را در کارنامه ی خود دارد.

همچنین ما تاکنون موفق شدیم یک هزار و 965 فروند کشتی بزرگ و کوچک را تعمیر کنیم و اکنون می توان گفت که کشور در بخش تعمیرات بر خود متکی است هرچند راه برای پیشرفت بسیار است و باید خود را با فنّاوری های موجود و پیشرفته دنیا هماهنگ سازیم که این کار هم با همت سرمایه گذاران عملی خواهد شد».

اولویت ما، استفاده از صنعتگران بومی

«علی رضا سلمان زاده» مدیرعامل شرکت حفاری شمال در ادامه ی این نشست خبری گفت: «شرکت حفاری شمال به عنوان بزرگ ترین شرکت حفاری غیردولتی کشور صاحب تجارب فراوانی در عرصه تولید و حفاری چاه های نفتی و گازی در کشور است. مجموعه شمال با دارا بودن تخصصی و متعهدترین کارکنانی که برای سالیان توانستند در عرصه حفاری چاه ها در صنعت نفت فعالیت کنند و همچنان به این خدمتشان ادامه خواهند داد. در این مجموعه فعالیت های مختلفی در حوزه مهندسی، تامین کالا و تامین تجهیزات نیز انجام می شود؛ ما در طول یک سال گذشته توانستیم نزدیک به 650 میلیون یورو درآمد در پروژه های صنعتی و نفتی را از شرکت های مختلف نفتی کسب کنیم.

یکی از مهم ترین پروژه های ما پروژه ی پارس جنوبی است و با حفر نه حلقه چاه در حال انجام است ازآنجایی که این پروژه یک پروژه ی گازی است سعی داریم تا گاز موردنیاز کشور را تا حدودی تامین نماییم. در حوزه های اکتشاف میادین نفتی گازی هم فعال هستیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری کارفرماها به نتایج خوبی برسیم».

وی در ادامه افزود: «دکل سحر یک با 13 سال فعالیت نمادی از تلاش حداکثری و توانمندی سازندگان تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی است. از همین رو اولویت اصلی ما استفاده از صنعتگران داخلی بود و بر همین مبنا شرکت ایزویکو انتخاب شد.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین مطالب در این حوزه به روز شدن ناوگان ها برای بازدهی بهتراست. به واسطه ی تجربیات گذشته و تعمیر دکل سحر 2، مذاکراتی با شرکت ایزویکو داشتیم که منجر به عقد قرارداد با این شرکت شد. سکوی سحر یک بعد از سال ها خدمت رسانی مداوم و بدون وقفه در میدان های نفتی و گازی از عملیات جدا و بعد از بازسازی و تعمیرات که حدود دو ماه در نظر گرفته شده است و دوباره به چرخه تولید بازگردانده می شود».

46