فرهنگ و هنر

تلفیق علم و عقیده سپاه پاسداران برای تحقق تمدن نوین اسلامی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با بیش‌از ۴۰ سال خدمت به ملت شریف ایران با همان ارزش‌های انقلابی به همراه توسعه علمی، نقش تمدنی جدید جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و جهان را تقویت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(سرگرمی برای همه)، پس از انقلاب سال ۵۷ که ملت شریف کشورمان بیشتر از هر زمان دیگری به امنیت و آزادی در مقابل جریانات منحرف فکری نیاز داشت، کمیته انقلاب اسلامی در ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ با دستور امام خمینی(ره) تشکیل شد و مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی به عنوان سرپرست کمیته موقت انقلاب اسلامی انتخاب شد.

کمیته انقلاب اسلامی در واقع تمام هواداران انقلاب را که در مساجد اقداماتی در راستای مبارزه با رژیم پهلوی انجام می‌دادند، در قالب کمیته انقلاب اسلامی به محوریت خود جمع کرد تا بستر قانون‌گذاری و تشکیل نهادهای انتظامی و نظامی مهیا شود. در همین راستا ۲ اردیبهشت سال ۵۸ امام خمینی(ره) فرمان تشکیل «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران» را صادر کرد، همچنین کمیته‌های انقلاب اسلامی، شهربانی و ژاندارمری در ۱۳۷۰ با اصلاحات قانونی جای خود را به نیروی انتظامی دادند.

بر این اساس، اولین شورای فرماندهی سپاه پاسداران متشکل از “جواد منصوری” با سمت فرمانده و عضو شورای فرماندهی، “عباس آقازمانی” (ابوشریف) با سمت مسئول واحد عملیات و عضو شورای فرماندهی، “علی‌محمد بشارتی” و بعدها “محسن رضایی” با سمت مسئول اطلاعات و تحقیقات و عضو شورای فرماندهی، “سید اسماعیل داودی” با سمت مسئول اداری و مالی، “محسن رفیق‌دوست” با سمت مسئول تدارکات و “مرتضی الویری” با سمت مسئول روابط عمومی، تشکیل شد.

تلفیق علم و عقیده سپاه پاسداران برای تحقق تمدن نوین اسلامی

اگر سپاه نبود، کشور هم نبود
 

اولین دستورالعمل سپاه پاسداران طی ۸ ماده توسط جواد منصوری فرمانده وقت سپاه در ۱۱ اردیبهشت ماه صادر شد تا امور اداری و ماموریتی این مجموعه سازماندهی شود، از جذب و آموزش نیروهای انقلاب تا انجام ماموریت‌های محوله برای حراست از انقلاب اسلامی، بر بدنه سپاه تکیه داشت.

علی‌رغم این‌که سپاه سازمان نوپایی بود اما از همان ابتدا اقدامات قابل‌توجهی را در راستای مقابله با تجزیه‌طلبان در خوزستان، کردستان و عوامل نفوذی در دستگاه‌های انقلابی انجام داد، تا جایی‌که حضرت امام در ۲۹ مرداد سال ۵۸ پس از استماع گزارش سپاه، در تجلیل از این اقدامات فرمودند: «من از سپاه راضی هستم و به هیچ‌وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه‌ای جز سابقه اسلامی ندارید. سلام مرا به همه برسانید. من از همه شما متشکرم. من به همه دعا می‌کنم.» (صحیفه امام، ج ۹ ص ۳۱۴)

سپاه پاسداران در انقلاب اسلامی نیز نقش موثری در حفظ تمامیت ارضی کشور داشت، از همان ابتدا شهید “محمد جهان‌آراء”، فرمانده سپاه خرمشهر در آن روزها با بسیج نیروهای مردمی، ۳۴ روز نیروهای بعثی عراق را در پشت دروازهای خرمشهر زمین‌گیر کرد.

سپاه قوی‌ترین نیروی زمینی خاورمیانه در دفاع مقدس

به دنبال ادامه جنگ تحمیلی و همچنین لزوم بازپس‌گیری مناطق اشغالی کشورمان از دست رژیم بعثی صدام، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ساماندهی، آموزش و اعزام نیروهای مردمی و به‌ویژه بسیجیان به جبهه‌ها، روحیه و جان تازه‌ای به میدان نبرد بخشید. حضور پررنگ در شکست حصر آبادان (عملیات ثامن‌الائمه)، عملیات «فتح‌المبین» و عملیات «بیت‌المقدس» (آزادسازی خرمشهر)، خود گویای نقش موثر سپاه در سال دوم جنگ تحمیلی است.

سپاه در زمان جنگ تحمیلی پابه‌پای ارتش از مرزهای کشور حفاظت کرد و اقدامات شایسته‌اش آن‌را به یکی از محورهای اصلی دفاع مقدس تبدیل کرد. اقدامات سپاه شگفتی سیاستمداران و نظامیان دنیا را برانگیخت. به عنوان مثال، در دوران دفاع‌مقدس، مسئولان شوروی سابق، سپاه را قوی‌ترین نیروی زمینی خاورمیانه برمی‌شمردند چون این نهاد توانسته بود با ابتکارات و خلاقیت‌های خود در ابعاد نظامی و غیرنظامی، شکست بزرگی را به استکبار جهانی وارد کند.

مهندسی سپاه در جنگ تحمیلی؛ طولانی‌ترین پل شناور نظامی جهان

توسعه علمی از ابتدای جنگ موجب آسیب‌پذیری حداکثری تجهیزات دشمن شده بود، به‌نحوی که یگان دریایی سپاه طی عملیات آبی – خاکی خیبر، بدر و والفجر ۸ پیشرفت‌های موثری داشت، همچنین در آن زمان سپاه با دو پدیده «مین و قایق تندرو» محاسبات دشمن را به هم زد و در این فاصله نیروی دریایی سپاه بین ۳۵ تا ۵۰ سکوی پرتاب موشک «کرم ابریشم» در جزایر خلیج‌فارس و تنگه هرمز مستقر کرد.

از متخصص‌ترین گروه‌های مهندسی رزمی، یگان ۴۲ قدر بود که سال ۶۴ برای احداث پادگان و اردوگاه، آشیانه هواپیما و شناورهای دریایی، انواع کانال و خاکریز، انواع ماشین‌آلات امدادی و زاغه مهمات، پل‌سازی و غیره تشکیل شد؛ یکی از تخصصی‌ترین دستاوردهای مهندسی سپاه در دفاع مقدس، ساخت و نصب طولانی‌ترین پل شناور نظامی جهان معروف به پل خیبری به طول ۱۴ کیلومتر بود، که به‌عنوان اولین پل لوله‌ای با روی هم قرار دادن ۵۰۰۰ لوله فولادی ۱۲ متری به قطر حدود ۲ متر در متلاطم‌ترین رودخانه کشور با عرض حدود ۹۰۰ متر و عمق حدود ۱۶ متر یعنی اروندرود انجام شد.

تلفیق علم و عقیده سپاه پاسداران برای تحقق تمدن نوین اسلامی

وقتی «طهرانی‌مقدم» فرمانده توپخانه سپاه شد

رژیم بعث عراق تنها ۱۷ روز پس از آغاز جنگ با یک فروند موشک «فراگ ۷» دزفول را هدف قرار داد و ۷۰ نفر از مردم بیگناه این شهر به شهادت رسیدند، در ادامه این حملات موشکی به شهرها و مراکز حساس ایران که با قدرت از سوی رژیم بعث عراق دنبال شد، به گونه‌ای که تا یکم فروردین ۱۳۶۳، یک‌هزار و ۷۰۶ مرتبه این اقدام را تکرار کرد، در همین راستا سپاه پاسداران به تقویت آتش پشتیبانی خود روی آورد.

اولین‌بار در عملیات طریق‌القدس (آزادسازی بستان) که روز هشتم آذر ۱۳۶۰ انجام شد، تطابق آتش‌های خمپاره روی پل «سابله» متمرکز و باعث شکست و عقب‌نشینی نیروهای دشمن شد و سپاه برای نخستین‌بار شیرینی موفقیت فرماندهی آتش‌های پشتیبانی خود را حس کرد.

سی‌ام فروردین ۱۳۶۱ که ‌رحیم صفوی(سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی)، در پایگاه گلف اهواز (محل قرارگاه مرکزی کربلا) طی حکمی حسن طهرانی‌مقدم را به عنوان مسئول تطبیق آتش‌های توپخانه و خمپاره‌های سپاه به فرماندهان قرارگاه‌های قدس، نصر، فجر و منطقه ۸ معرفی کرد، طهرانی‌مقدم در مدت کوتاه توانسته بود با تعداد محدودی از نیروهای سپاه، آتش‌های پشتیبانی را سر و سامان بدهد که فصل جدیدی برایش گشوده شد.

مهندسی معکوس مقدمه تولید موشک‌های دقیق و رادارگریز

حسن طهرانی‌مقدم به همراه ۱۳ نفر در سوم آبان ۱۳۶۳ برای آموزش به تیپ ۱۵۵ موشکی سوریه رفتند و طی دو ماه این دوره را با موفقیت پشت سر گذاشتند. از طرفی وزارت دفاع ایران نیز موفق به خرید ۸ موشک اسکاد B و دو سکوی پرتاب از کشور لیبی شد، که این اقدامات مقدمه تشکیل تیپ موشکی ایران را فراهم کرد.

تیم موشکی ایران ۱۵ فروردین ۱۳۶۴ دو موشک اسکاد را شروع به مهندسی معکوس کردند و تنها ۱۷ روز بعد اولین موشک اسکاد با هدایت سپاه به مقر نیروی هوایی عراق شلیک شد و به اهداف مدنظر اصابت کرد که حیرت رژیم بعثی صدام را به همراه داشت؛ در ادامه این تلاش‌ها متخصصان کشورمان در دهه ۷۰ برای اولین‌بار موفق به تولید موشک (شهاب ۱) شدند.

تلفیق علم و عقیده سپاه پاسداران برای تحقق تمدن نوین اسلامی

فضایی شدن سپاه پاسداران مکمل قدرت موشکی

متخصصان سپاه که به دنبال دقت در هدف‌گیری بودند، پس از تلاش فراوان در سال ۱۳۸۱ توانستند موشک فاتح ۱۱۰ را با دقت ۱۰ متر تولید کنند. عبور از سیستم پدافندی نیز از دیگر اهداف یگان موشکی کشورمان بود که در نیمه دوم سال ۸۸ با ساخت موشک سجیل ۲۲ تنی که با سرعت ۴ کیلومتر بر ثانیه روی اهداف اصابت می‌کند، به‌طور موفقیت‌آمیز محقق شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اکنون نه‌تنها روی قله‌های علمی تولید موشک مانند «بدنه کامپوزیت» و «نازل متحرک» رسیده است، بلکه با پرتاب ماهواره (نور ۱) در ۳ اردیبهشت سال ۹۹ نیروی هوافضای خود را با اقتدار تقویت کرد.

ماهواره (نور ۳) آخرین پرتابه فضایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که ماهواره‌ای سنجشی و شناسایی است، ۵ آنلاین سال گذشته(۱۴۰۲) با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۵۰۰ ثانیه در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت، تا با دقت تصویربرداری بیشتر نسبت به ماهواره‌های قبلی نیازهای اطلاعاتی نیروهای مسلح را برآورده کند.

ایران جزو ۱۰ قدرت موشکی و ۵ قدرت پهپادی جهان

نشریه آمریکایی نیویورکر اذعان دارد که ایران در حال حاضر، یکی از برترین تولیدکنندگان موشک جهان و زرادخانه آن بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه در خاورمیانه است، همچنین نام کشورمان در فهرست ۱۰ قدرت برتر موشکی جهان در کنار روسیه، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، چین و فرانسه قرار گرفته است.

در کنار قدرت موشکی کشورمان، می‌توان از توانمندی پهپادی سپاه پاسداران هم به دستاوردهای مهمی اشاره کرد، از جمله این‌که گردان رعد سپاه پاسداران در جنگ تحمیلی اقدام به ساخت پهپادهای ساده برای رصد جبهه رژیم بعث کرد که تصاویر آن بر عکس‌های هوایی RF۴ مزیت داشت.

در ادامه گردان رعد با ارتقاء سطح دانش پروازی و با موفقیت در ساخت انواع هواپیماهای بدون سرنشین تحت عناوین تلاش ۱، ۲ و ۳ هواپیماهای مهاجر و … خیلی سریع به یگان پهپاد، ارتقاء سازمان یافت و توانست با تصویربرداری از مناطق تحت اشغال دشمن، نقش بی‌بدیل خود را در عرصه اطلاعات ثبت کند.

اما اکنون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با جهش در طراحی و ساخت پهپادهای پیشرفته مانند نسل‌های جدید شاهد، موازنه قوای نظامی در جهان را تغییر داده است، به‌نحوی که سردار “امیرعلی حاجی‌زاده” فرمانده نیروی هوافضای سپاه در آبان ۱۳۹۷ در برنامه «ثریا»ی شبکه اول سیما، درباره جایگاه پهپادی ایران در جهان، گفت: «امروز ما در سطح منطقه قدرت اول و در سطح جهان جزو ۴ تا ۵ کشور اول جهان در حوزه پهپادی هستیم.»

اخیرا در حمله مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع رژیم اشغالگر قدس که به‌صورت پهپادی و موشکی انجام شد، شاهد بخش کوچکی از توانمندی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه هوافضا بودیم که عزت و اقتدار ملی را برای ایران‌دوستان در سراسر جهان موجب شد، این وعده‌ی صادق که در پاسخ محکم به خباثت رژیم صهیونیستی صورت گرفت، مجموعه‌ای از توانمندی‌های علمی و نظامی سپاه پاسداران را به رخ جهانیان کشید.

تلفیق علم و عقیده سپاه پاسداران برای تحقق تمدن نوین اسلامی

نیروی قدس سپاه در جایگاه تمدن‌سازی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که برای حفظ استقلال و آزادی ملت شریف ایران تشکیل شد، در دفاع از مسلمانان مظلوم جهان نیز از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند، در همین راستا نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۱۳۶۹ به فرمان مقام معظم رهبری تشکیل شد؛ پیشینه فعالیت نیروی قدس، قرارگاه رمضان و تیپ بدر بود که در دفاع مقدس وظیفه انجام ماموریت در بیرون از مرزها را بر عهده داشت.

نیروی قدس سپاه که امنیت مسلمانان مظلوم جهان را در اولویت خود داشته است، برای نخستین‌بار در کنار قتل‌عام مسلمانان بوسنی و هرزه‌گوین در مقابل نظامیان و شبه‌نظامیان صرب ایستاد، همچنین حضور پاسداران نیروی قدس در افغانستان در برابر حمله شوروی سابق در اوایل دهه ۱۹۸۰ و کمک مستشاری به حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶، همچنین ریشه‌کن کردن داعش در عراق و شام و کمک مستشاری به انصارالله یمن از جمله اقدامات موثر نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است، تا برابر نسل‌کشی مسلمانان توسط استکبار جهانی موجب وحدت مقتدرانه‌ای میان انسان‌های باوجدان شود.

سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» که حدود ۲۲ سال فرماندهی این نیرو را بر عهده داشت، توانست گروه‌های مقاومت شیعی را در غرب آسیا تحت عنوان جبهه مقاومت تشکیل دهد تا برنامه‌های شوم ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در نابودی جمهوری اسلامی و متحدانش نقشه برآب شود، به‌نحوی که پر کردن دست گروه‌های مقاومت عراقی مانند نجبا موجب خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از این کشور شد، همچنین ایالات متحده آمریکا نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد.

تلفیق علم و عقیده سپاه پاسداران برای تحقق تمدن نوین اسلامی

علاوه‌بر موارد فوق، قدرت‌نمایی انصارالله یمن در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب و مقاومت گردان‌های القسام در برابر رژیم کودک‌کش، مرهون پر شدن دستان رهبران مسلمان مبارز در مقابل استکبار، توسط نیروی قدس سپاه پاسداران است، به‌نحوی که عملیات اخیر گروه‌های مقاومت علیه پایگاه‌های رژیم صهیونیستی با مستشاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نشان‌دهنده هژمونی جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیاست که ما را به تحلیل مقام معظم رهبری مبنی‌بر “تحقق تمدن نوین اسلامی” نزدیک‌تر می‌کند.

انتهای پیام

تیم تحریریه علوم هنری

با قلمم، صداها و حس‌های هنر و فرهنگ را به شکلی جادویی ترسیم می‌کنم.