بین المللکسب و کار ایرانیان

هزینه ترخیص کالا از گمرک بندر انزلی چقدر است؟

معرفی گمرک بندر انزلی

بندر انزلی از گذشته تاکنون به عنوان یکی از مهم ترین قطب های تجاری و سیاسی کشور شناخته می شود. این بندر با ۱۴ هزار و ۲۰۰ متر مربع از جمله مهم ترین بنادر در انجام نقل و انتقالات تجاری می باشد. در خصوص سابقه طولانی مدت بندر تجاری انزلی باید بگوییم که این بندر از حدود 300 سال پیش یعنی قرن سیزدهم هجری و در زمان حکومت صفویه، بسیار مورد توجه تجار خارجی و داخلی کشور قرار داشت، به طوری که با گسترش امور دولتی و سیاسی کشور و تشکیل گمرکات مختلف در کشور. اداره گمرک بندر انزلی به عنوان اولین مراکز گمرکی تاسیس شده در کشور شناخته می شود، از همین رو آشنایی با نحوه ترخیص کالا از گمرک بندر انزلی یکی از مهم ترین اقداماتی که تاجرین و بازرگانان در ابتدای تجارت خود به آن می پردازند.

در واقع همانطور که می دانید کشور ما از لحاظ انجام معاملات تجاری بین المللی خصوصا ، یکی از کشورهای فعال خاورمیانه می باشد، به طوری که از دیرباز تاکنون بنادر مختلف و مرزهای تجاری هوایی و زمینی گوناگونی به منظور انجام هرچه بهتر و قانونی تر مبادلات تجاری در کشور شکل گرفته و در نهایت گمرکات مختلفی در سراسر کشور ضمن ارائه خدمات گوناگون به تجار داخلی و خارجی در این راستا فعالیت دارند. گمرک بندر انزلی که قدمتی 300 ساله دارد از جمله مهم ترین گمرکات فعال در کشور می باشد که با توجه به موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب توانسته حدود 10 درصد از کل ترخیصات کشور را از آن خود نماید و این یعنی گمرک بندر انزلی یکی از مهم ترین گمرکاتی است که اغلب تجار برای ترخیص کالاهای وارداتی خود آن را انتخاب می کنند.

گمرک بندر انزلی در شمال کشور و در حاشیه جنوبی دریای خزر واقع شده است و از نظر نزدیکی به بنادر مهم کشورهای روسیه، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. این گمرک همچنین به عنوان دروازه تجارت های ایران و اروپا شناخته می شود، چرا که با توجه به آمارهای انجام شده اغلب کالاهای ترخیص شده از این گمرک کالاهای اروپایی است که در مبادلات ایران با روسیه، ترکمنستان و آذربایجان جا به جا شده اند. ترخیص کالا از گمرک بندر انزلی چه برای تجار داخلی و چه برای تجار خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به حجم کالاهای وارد شده به این بندر باید گفت که بندر انزلی جزء سومین گمرکات مهم کشور در این زمینه می باشد.

مزایای ترخیص کالا از گمرک بندر انزلی

در زمینه انجام امور بازرگانی تجارت های بین المللی همواره لازم است که برای انجام قانونی نقل و انتقالات کالاهای وارداتی یا صادراتی از گمرکات فعال کشور کمک بگیرید. بدین منظور دولت ها برای تامین نیاز تجار و ایجاد بستری مناسب برای رشد تجارت های بین المللی کشور تمهیدات مختلفی را در نظر گرفته اند که از جمله آن ها می توان به تاسیس گمرکات مختلف در بنادر، شهرهای مرزی و فرودگاه های بزرگ بین المللی اشاره داشت.گمرک بندر انزلی نیز از جمله گمرکات مهمی است که اغلب تجار این گمرک و خدمات ویژه آن را در زمینه واردات و صادرات کالا، برای انجام امور بازرگانی تجارت خود و نقل و انتقالات کالاهایشان استفاده می کنند. موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب این بندر با بنادر مهم روسیه، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان موجب تداوم روابط تجاری ایران با این کشورها شده است.

همچنین با توجه به تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران، اغلب کشورهای اروپایی چندان تمایلی به تجارت با ما را نداشته یا طبق قوانین صورت گرفته اجازه انجام مبادلات تجاری با کشور ما را ندارند، دین ترتیب با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب بندر انزلی و تبادلات ما با کشورهای روسیه، آذربایجان و ترکمنستان باید گفت که اغلب کالاهای اروپایی در این مبادلات به کشور ما انتقال می یابند و در واقع به وسیله این بندر می توان با کشورهای اروپایی نیز مبادلات و معاملاتی داشت.

از جمله امتیازات ویژه ترخیص کالا از گمرک بندر انزلی می توان به منابع ذخیره نفت و گاز دریای خزر اشاره کرد، در واقع نزدیکی بندر انزلی به دریای خزر موجب شده تا محموله های نفتی در سریع ترین زمان ممکن توسط این گمرک جا به جا شوند.انبارهای بزرگ و مسقف با برخورداری از تکنولوژی ها و جدیدترین سیستم های پشتیبانی هوشمند، در نگهداری کالاها بسیار موثر واقع شده اند، به طوری که سیستم امنیتی هوشمند این انبارها ایمنی کالاهای شما را تامین می نمایند و لذا ترخیص کالا از  گمرک بندر انزلی از این نظر بسیار مورد توجه تجار می باشد.

وظایف یک شرکت حمل و نقل بین المللی چیست؟

چرا به یک شرکت حمل و نقل بین المللی نیاز دارید؟ شرکت های حمل و نقل بین المللی چه خدماتی به مشتریان خود ارائه میدهند؟ برای پاسخگویی به این سوالات باید بدانید که فعالیت تخصصی این شرکت ها در چه زمینه‌ای میباشد. شرکت های حمل و نقل کالاهای صاحبان کالا را با عملیات ترانزیت کالا یا حمل و نقل تحت پوشش خود قرار میدهند، در نتیجه موظف به انجام فعالیت های فورواردی، فرایندهای کریری و پروسه قانونی حمل کالا با حضور در گمرکات، مناطق مرزی و بندری برای مشتریان شرکت خود هستند. ۴ روش لجستیک هوایی، دریایی، زمینی یا جاده‌ای و ریلی وجود دارند که توسط شرکت های حمل و نقل بین المللی ارائه میشود.

البته توجه داشته باشید که خدمات شرکت های حمل و نقل نظیر گروه تجاری ققنوس تنها به ارسال کالا از مبدا به مقصد محدود نمیشود و شما میتوانید از انجام سایر امور از جمله خدمات انبارداری، تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک، تخلیه و بارگیری کالا و.. توسط آنها مطمئن باشید. علاوه بر این که شرکت های حمل و نقل بین المللی فعالیت های مربوط به دریافت محموله از فرستنده و تحویل آن به گیرنده را انجام میدهند و با حضور در گمرکات و بندر آماده ترخیص کالاهای وارداتی یا صادراتی میباشند، در زمینه ترانزیت کالا هم خدمات ویژه‌ای را به مشتریان خود ارائه میدهند. حمل زمینی به صورت خرده بار (حمل LTL)، حمل و نقل ترکیبی یا چند وجهی، صادرات هفتگی، بسته بندی کالاها، مشاوره بازرگانی، حمل کالاهای نمایشگاهی و کالاهای پروژه، خدمات مربوط به مناطق آزاد و.. از جمله این وظایف میباشند.

آشنایی با راهنامه در شیوه حمل و نقل بین المللی زمینی:

از هر یک از روش های حمل و نقل بین المللی برای جابجایی محمولات خود استفاده کنید، به احتمال زیاد به خدمات شرکت های حمل و نقل زمینی یا جاده‌ای هم نیاز پیدا خواهید کرد. با توجه به این که حمل بار زمینی سریع و امن و کم هزینه است و برای مسیرهای کوتاه بسیار مناسب میباشد و دسترسی به جاده ها و راه های زمینی هم تقریبا در تمام نقاط جهان فراهم است، رایج‌ترین شیوه حمل و نقل بسیاری از کالاها محسوب میشود. شرکت های حمل و نقل بین المللی جاده ای که در زمینه حمل بار زمینی فعالیت میکنند، با برخورداری از انواع کامیون های یخچالی، کانتینربر، کامیون چادری و.. امکان حمل انواع محصولات از جمله مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، مایعات و کالاهای فاسد شدنی را فراهم میکنند.

از آنجا که حمل و نقل زمینی به دو روش حمل فول تراک (FTL) و خرده بار (LTL) میتواند انجام بگیرد، شرکت های حمل و نقل بین المللی جاده ای دارای خدمات حمل بار خرده بار و فول تراک از سراسر جهان میباشند. حمل ویژه کالاهای سنگین، کالاهای پروژه‌ای و ترافیکی، ترانزیت و تشریفات گمرکی کالا، برخورداری از انبار و… از دیگر خدماتی هستند که به طور اختصاصی ارائه میدهند. علاوه بر این، شرکت حمل و نقل بین المللی زمینی موظف است تا امنیت و سرعت مناسب نقل و انتقال کالاها را فراهم کند و با نگهداری آنها در پالت ها و کانتینرهای مناسب از آسیب و خسارت به محموله جلوگیری کند. همچنین موظف است تا با ارائه مشاوره های لازم و راهنمایی مشتریان خود بهترین کیفیت و خدمات را برای آنها فراهم کند.